Algemene Voorwaarden

Algemene inschrijvings- en betalingsvoorwaarden
Datum: 15-07-2025

Artikel 1. Definities
In deze voorwaarden wordt onder de volgende begrippen verstaan:
1. “Voorwaarden”: algemene voorwaarden Moralys B.V.
2. “Moralys”: Moralys B.V., gevestigd te Driebergen-Rijsenburg aan de (3971KD) Hoofdstraat 69, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 89101065.
3. “Klant”: een rechtspersoon dan wel natuurlijk persoon (al dan niet handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf), die een dienst en/of product van Moralys wil afnemen of heeft afgenomen en waarmee een overeenkomst wordt of is afgesloten, of zich heeft ingeschreven. Een Klant kan ook een particuliere klant zijn, zijnde een natuurlijk persoon die een dienst of product zelf betaalt en/of op het inschrijfformulier invult dat het een privé inschrijving is.
4. Diensten: alle door Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever geleverde Producten en Diensten waaronder organisatieadvies, teamontwikkeling, trainingen, coaching en andere vormen van begeleiding, dan wel advisering, alles in de ruimste zin des woord, alsmede alle andere ten behoeve van de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden van welke aard dan ook, waaronder begrepen werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk verzoek van Opdrachtgever zijn verricht, uitgevoerd in het kader van een opdracht;
5. Opdracht: levering van Diensten en Producten door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever
6. Opdrachtgever: Klant
7. Opdrachtnemer: Moralys
8. Overeenkomst: de overeenkomst van Opdracht tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever;
9. Product(en): meetinstrumenten ter uitvoering van de Opdracht
10. Deelnemer: degene die deelneemt aan een Dienst, dat laatste als hij/zij niet zelf de Opdrachtgever is.

Artikel 2. Algemeen
1. Onderhavige voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Moralys en de Klant en/of de Deelnemer, tenzij beide partijen daar uitdrukkelijk en schriftelijk van afwijken. Deze voorwaarden gelden ook voor overeenkomsten waarbij Moralys bij de uitvoering daarvan derden inschakelt.
2. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3. Indien één of meerdere bepalingen in deze voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in onderhavige voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Moralys en de Klant en/of Deelnemer zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
4. Indien Moralys niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Moralys in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de strikte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
5. Moralys heeft het recht de Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Moralys zal de Klant schriftelijk (per e-mail of via de website) hierover informeren.
6. Indien de Klant op de hoogte is gebracht of had kunnen zijn van de gewijzigde Voorwaarden en (binnen voornoemde 30 dagen) gebruik blijft maken van de Diensten van Moralys, dan wordt ervan uitgegaan dat de Klant akkoord gaat met de gewijzigde Voorwaarden.
7. De Klant heeft het recht de Overeenkomst schriftelijk op te zeggen indien de Klant niet eens is met de wijziging van de Voorwaarden, binnen 30 dagen nadat de Klant op de hoogte is of had kunnen zijn over de wijziging van de Voorwaarden, maar uitsluitend als de wijziging een wezenlijke verzwaring van de voor Klant uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen inhoudt.

Artikel 3. Aanbod en overeenkomst
1. Moralys brengt het aanbod bij voorkeur schriftelijk (bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, via de e-mail, website en/of offertes) uit.
2. Het aanbod bevat in ieder geval de volgende gegevens:
• Een omschrijving van de Diensten (inhoud van de training of onderdelen van een programma of coachtraject)
• De wijze van uitvoering;
• Startmoment van de Dienst;
• De algemene en specifieke voorwaarden die van toepassing zijn op dit aanbod;
• Opbouw en inhoud programma;
• De totale kosten;
3. De Klant en/of Deelnemer gaat de Overeenkomst aan met Moralys :
• Na akkoord op offerte van de Diensten
• bij deelname van een Dienst
4. Inschrijving voor een Dienst kan plaats vinden via het digitale inschrijfformulier op de website, per e-mail, telefonisch of via een fysiek formulier. Door het ondertekenen van de offerte maakt de Klant kenbaar de algemene voorwaarden van Moralys te kennen en te aanvaarden.

Artikel 4. Prijs en betaling
1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn alle prijzen exclusief BTW, en luiden de prijzen in Euro’s.
2. Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Indien de Klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Klant van rechtswege in verzuim. De Klant is in dat geval de van toepassing zijnde wettelijke (handels)rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
3. Indien de Klant in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke – zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke – incassokosten voor rekening van de Klant. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is.
4. Indien de Klant in gebreke blijft met (tijdige) betaling van een factuur, is Moralys gerechtigd haar verplichtingen op te schorten totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden. Dit opschortingsrecht geldt ook voor lopende opdrachten en toekomstige werkzaamheden, zonder dat Moralys aansprakelijk is voor eventuele schade die daaruit voortvloeit.

Artikel 5. Aansprakelijkheid
1. Moralys is jegens de Klant slechts aansprakelijk voor schade die het voorzienbare en rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van Moralys in de uitvoering van zijn verplichtingen van de Overeenkomst tussen haar en de Klant. Iedere vorm van gevolgschade of indirecte schade, waaronder onder meer verstaan wordt: bedrijfsschade, vertragingsschade (anders dan wettelijke rente), schade wegens waardevermindering, gederfd genot, gederfde winst, of geleden verlies, schade aan (goederen van) derden, ladingschade en persoonlijke of immateriële schade zijn van vergoeding uitgesloten.
2. Voor zover Moralys, uit hoofde van het hiervoor in lid 1 bepaalde, gehouden is schade te vergoeden betreft het uitsluitend die schade waartegen Moralys verzekerd is althans redelijkerwijs verzekerd had behoren te zijn, met dien verstande dat nimmer een hoger dan het maximaal verzekerde bedrag voor vergoeding in aanmerking komt. Mocht de verzekeraar van Moralys in voorkomend geval, om welke reden dan ook, niet tot uitkering overgaan dan is de aansprakelijkheid van Moralys beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de Overeenkomst. Bestaat de Overeenkomst uit meerdere (deel)diensten of fasen, dan wordt de aansprakelijkheid beperkt tot het gedeelte van de factuurwaarde dat betrekking heeft op het reeds uitgevoerde en gefactureerde deel van de Diensten.
3. Moralys heeft te allen tijde een redelijke termijn om te reageren of een oplossing te zoeken. en indien en voor zover mogelijk, de schade van de Klant ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de geleverde prestatie, waartoe de Klant alle medewerking zal verlenen.

Artikel 6 Annulering, verplaatsing en tussentijdse beëindiging Klant
1. Een particuliere Klant die een Dienst (de training, coaching of test) zelf betaalt, heeft recht op 14 kalenderdagen bedenktijd (herroepingsrecht). Binnen deze termijn heeft de particuliere Klant het recht om de Overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien de particuliere Klant in deze periode de Overeenkomst wilt ontbinden geschiedt dit telefonisch via 06 14 59 11 33 of per e-mail: info@moralys.nl. Deze bedenktijd gaat direct in vanaf het moment dat jouw inschrijving door Moralys is bevestigd. Het recht vervalt zodra een Product is afgenomen dan wel een Dienst is uitgevoerd door Moralys.
2. Bij annulering voor aanvang van de eerste cq oorspronkelijk overeengekomen bijeenkomst van de Dienst (niet zijnde coachtrajecten) wordt van de totale kosten van de Dienst door een particuliere Klant in rekening gebracht:
• Meer dan 60 dagen voor aanvang: 10%
• Meer dan 30 dagen voor aanvang: 20%
• Binnen 30 dagen voor aanvang: 30%
3. Indien een zakelijke Klant annuleert voor aanvang van de Dienst (niet zijnde coachtrajecten) ) wordt van de totale kosten in rekening gebracht:
• 30 dagen voor aanvang: 25%;
• Tussen 30 en 14 dagen voor aanvang: 50%
• Korter dan 14 dagen voor aanvang: 100%
4. Annulering voor aanvang van de Dienst door de Klant geschiedt telefonisch via 06 14 59 11 33 of per e-mail: info@moralys.nl.
5. In afwijking van het algemene annuleringsbeleid geldt voor coachtrajecten dat annulering door de Klant (zakelijk als particulier) kosteloos mogelijk is tot uiterlijk 24 uur vóór aanvang van de betreffende coachsessie, mits de Klant hierover tijdig en rechtstreeks contact opneemt met de coach.
6. Indien de Klant de overeengekomen datum van een bijeenkomst wenst te verplaatsen worden kosten in rekening gebracht:
• 30 dagen voor aanvang: geen;
• Tussen 30 en 14 dagen voor aanvang: 25%
• Tussen 14 en 7 dagen voor aanvang: 50%
• Korter dan 7 dagen voor aanvang: 100%
7. In alle gevallen kan – na toestemming van Moralys – een vervanger om de Dienst te volgen worden gestuurd (wijziging van Deelnemer).
8. Deze annuleringsvoorwaarden gelden in zijn volledigheid voor zowel de eerste keuze van de opgegeven voorkeursplaats als bij de tweede keuze.
9. De Klant is gerechtigd de reeds aangevangen Dienst tussentijds en met onmiddellijke ingang te beëindigen. In dat geval is de Klant gehouden minimaal 50% van de totale kosten van de Dienst, vermeerderd met de kosten voor het reeds gevolgde onderwijs naar rato, te voldoen. Van deze verplichting kan slechts worden afgeweken in geval van aantoonbare zwaarwegende omstandigheden, ter beoordeling van Moralys, waarbij Moralys zich inspant om tot een redelijke oplossing te komen.

Artikel 7 Annulering en verplaatsing Moralys
1. Moralys behoudt zich het recht om zonder opgave van redenen de met de Klant overeengekomen open inschrijving training niet door te laten gaan. Als Moralys besluit om een training niet door te laten gaan op de 1ste of 2de voorkeursdatum van de Klant, heeft de Klant het recht om kosteloos te annuleren of om kosteloos doorgeplaatst te worden. Dit recht vervalt voor de Klant indien er voor Moralys sprake is van overmacht.
2. Moralys is gerechtigd de uitvoering van haar verplichtingen jegens de Klant op te schorten indien zij door overmacht – hieronder verstaan alle van buiten komende oorzaken waarop Moralys geen invloed kan uitoefenen – tijdelijk verhinderd is haar verplichtingen na te komen. Een tekortkoming in de nakoming als gevolg van overmacht kan Moralys niet worden toegerekend.
Zodra de overmachtssituatie eindigt, zal Moralys haar verplichtingen alsnog zo spoedig mogelijk hervatten.
De tijdelijke onmogelijkheid tot nakoming vanwege overmacht geeft de Klant niet het recht de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Indien de Klant desondanks tot ontbinding wenst over te gaan, zijn de reguliere annuleringsvoorwaarden van toepassing (artikel 6). De aanvangsdatum is dan de eerste mogelijke datum voor Moralys om de Dienst uit te voeren.
3. Moralys draagt er zorg voor dat er op de afgesproken data en tijden trainers en coaches beschikbaar zijn en dat de apparatuur en de benodigde materialen benodigd op de locaties aanwezig zijn.
4. Indien een trainer/coach verhinderd is door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, zal Moralys alles doen wat binnen haar mogelijkheden ligt om voor vervanging te zorgen. Indien dit niet mogelijk is, zoekt Moralys in overleg met de Klant naar een passende en bevredigende oplossing. Hiervoor worden geen extra kosten bij de opdrachtgever in rekening gebracht.

Artikel 8. Intellectuele eigendomsrechten
1. Moralys behoudt de intellectuele eigendomsrechten, inclusief het auteursrecht, die betrekking hebben op alle door Moralys en/of partners van Moralys verstrekte zaken (zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, lesmateriaal, video’s, readers en software). De in dit artikel bedoelde zaken mogen niet zonder nadrukkelijk voorafgaande toestemming van Moralys openbaar worden gemaakt en/of op andere wijze ter kennis van derden worden gebracht.
2. Moralys behoudt zich het recht om door de Klant tijdens een training of programma geproduceerd (beeld)materiaal te gebruiken ten behoeve van andere door Moralys aangeboden trainingen of programma’s.

Artikel 9. Verwerking (persoons)gegevens
De verwerking van de Klant en/of Deelnemer worden strikt vertrouwelijk behandeld en verwerkt volgens de geldende privacywetgeving. De Klant en/of Deelnemer gaat er mee akkoord dat (persoons)gegevens die de Klant en/of Deelnemer aan Moralys verstrekt, zoals (werk)adresgegevens, telefoonnummers en e-mailadressen, worden verwerkt in een (deels) geautomatiseerde administratie van Moralys. Deze gegevens kunnen worden gebruikt ten behoeve van de klantenadministratie, facturatie, het verlenen van toegang tot (online) trainingsmateriaal en (elektronische) toezending van informatie over (online-leeromgeving) trainingen, en daaraan gerelateerde producten en diensten van Moralys. De Klant en/of Deelnemer heeft te allen tijde het recht om de toestemming of een deel van de toestemming tot het verwerken van (persoons)gegevens digitaal in te trekken, dit kan door een mail te sturen naar info@moralys.nl. De Klant en/of Deelnemer en Moralys zullen zich houden aan de op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor ieder der partijen bestaande verplichtingen. Raadpleeg ons privacy statement voor meer specifieke informatie over de verwerking van jouw persoonsgegevens.

Moralys, haar medewerkers en voor Moralys werkzame personen zullen de door de Klant verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen.

Artikel 11. Overige rechten Moralys
Moralys heeft het recht prijzen te allen tijde te wijzigen, echter na de bevestiging van de inschrijving blijft de op dat moment overeengekomen prijs gelden. Echter zijn druk- en zetfouten en prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien (bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, een BTW-verhoging) voorbehouden.

Artikel 12. Verjaring en verval
Alle rechtsvorderingen jegens Moralys, aanspraken op schadevergoeding daaronder begrepen, verjaren en/of vervallen na één (1) jaar nadat de betreffende vordering of aanspraak is ontstaan. Bij een particuliere Klant wordt de wettelijke verjaringstermijn in acht genomen.

Artikel 13. Toepasselijk recht, klachten en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Moralys partij is, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft.
2. Voor Moralys is het leveren van topkwaliteit een vereiste. In alles wat we doen streven we hiernaar. Echter kan het natuurlijk zo zijn dat een Klant ergens niet tevreden over is. Het indienen van een klacht kan zowel telefonisch (06 14 59 11 33) of per e-mail (info@moralys.nl). Wij streven naar een zo spoedig mogelijke reactie (uiterlijk binnen tien werkdagen) en naar een oplossing die leidt tot volle tevredenheid.
3. Indien de klacht niet in onderling overleg wordt opgelost, dan kan de particuliere Klant of Moralys zich richten tot De Geschillencommissie (https://www.degeschillencommissie.nl/ ). Indien Moralys zich wilt richten tot De Geschillencommissie wordt dit eerst schriftelijk gevraagd aan de Klant. Een geschil wordt enkel in ontvangst genomen indien de klacht eerst bij Moralys is ingediend en dit niet heeft geleid tot een passende oplossing. Wanneer de Klant een geschil voorlegt aan De Geschillencommissie is Moralys aan deze keuze gebonden. De uitspraak van de geschillencommissie is een bindend advies. Een geschil dient binnen twaalf maanden na het indienen van de klacht bij Moralys bij de Geschillencommissie ingediend te worden.
4. Voor zakelijke klanten geldt dat geschillen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Moralys is gevestigd, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.