
Bibendum Dapibus Sollicitudin Risus
Klantcase van Therapieland
Therapieland heeft als doel zorg toegankelijk en laagdrempelig te maken voor iedereen. Dit doen zij met behulp van hun online e-Healthplatform. Door e-Health te combineren met reguliere zorg (blended care), kun je als zorgprofessional altijd bieden wat jouw cliënt nodig heeft. e-Health in de zorg biedt extra informatie, oefeningen en vooral heldere psycho-educatie voor cliënten wat hen helpt om duurzaam zelfredzaam te worden en wat de zorgprofessional meer tijd geeft om echt in gesprek te gaan. Het is een ideale aanvulling op de bestaande hulpverlening, bijvoorbeeld voorafgaand aan een zorgtraject of wanneer iemand op de wachtlijst staat of als aanvulling op een lopende behandeling (blended care) of als steun tijdens de nazorg. Therapieland werkt samen met zorgverleners als Huisartsen & POH’s, GGZ praktijken, GGZ instellingen en Ziekenhuizen. Zij zijn opgericht in 2012 (en sinds 2021 onderdeel van Visma Group) en op dit moment werken er zo’n 70 professionals.
Ingezette diensten
- Advisering
- Strategieontwikkeling
- Resilience programma
- Professioneel leiderschapsprogramma
- Online leeromgeving
- 1 op 1 coaching
- Tussentijdse rapportage & advies
- Sparringspartner

Uitdaging
Van start-up naar volwassen organisatie, dat vraagt om een ontwikkeling in de medewerkerstrategie
Therapieland heeft een grote missie, iedereen helpen mentaal veerkrachtig te zijn. Om deze missie te realiseren is Therapieland in 2021 onderdeel geworden van Visma Group, om te zorgen voor meer kennis, professionaliteit en slagkracht. Het team is de afgelopen jaren flink gegroeid, van een kleine (MKB) start-up naar een volwaardige speler binnen de e-mental health in Nederland. Het moment om ook de zorg voor de medewerkers verder te professionaliseren en continueren. Middels een volwaardige L&D strategie.

Aanpak
Door alle lagen van de organisatie
Al snel werd duidelijk dat Therapieland opzoek was naar een lange termijn aanpak voor hun medewerkersstrategie, in de vorm van een compleet L&D traject. De aanpak dient door alle lagen in de organisatie doorgevoerd te worden. Waarbij ook rekening gehouden wordt met verloop van personeel en de groei van de organisatie.

Gezamenlijk startpunt bepalen
Fase 0
Om de KPI’s voor ons programma concreet te krijgen was het van belang om een goed beeld te krijgen van de huidige middelen die er al zijn, de ontwikkelbehoefte op de verschillende niveaus in de organisatie en welke middelen niet langer naar tevredenheid gebruikt worden.
Therapieland heeft o.a. vanuit haar e-health platform de beschikking voor een grote diversiteit aan vragenlijsten. Hierdoor konden we goed de behoefte en ontwikkelkansen, van zowel management als de medewerkers, in kaart brengen.
O.b.v. deze inzichten hebben we de opbouw voor het programma samengesteld en zijn we gestart met een company breed medewerkers programma.

Vergroot de eigen effectiviteit
Fase 1
Een incompany Resilience Programma voor alle medewerkers werd de kick-ff van de nieuwe medewerkers strategie bij Therapieland. Met als focus hoe werken we productiever samen en blijven we wendbaar en veerkrachtig in tijden dat het nodig is.
Het Resilience Programma bestaat uit 3 sessies waarin deelnemers leren
- hoe zij het maximale uit hun werkdag kunnen halen, ook ten tijde van drukte,
- hoe routines en structuren kunnen leiden tot betere prestaties,
- hoe zij zich kunnen voorbereiden op drukte en veranderingen,
- hoe zij duurzame gedragsverandering eigen kunnen maken,
- en het programma wordt afgesloten met het onderwerp weerbaarheid & veerkracht.
A.d.h.v. de scores op de psychologische basisbehoeften werd de deelnemers duidelijk hoe weerbaar zij op dat moment daadwerkelijk waren en hoe hun weerbaarheid wordt opgebouwd.
In het programma leren we deelnemers wat hen als individu sterker kan maken en wat hun impact is op de weerbaarheid van collega’s. Het programma werd afgesloten met het delen van een persoonlijk “stormplan” waarin zij aangeven wat ze van elkaar nodig hebben in stressvolle tijden (een storm)? En wat zij belangrijk vinden van dat hun leidinggevende van hen weet? Met als doel samen beter door stressvolle tijden te komen.
Openheid & veiligheid om te leren en ontwikkelen
Om de veiligheid en openheid te borgen tijdens het programma hebben we gewerkt in kleine groepen. Dit zorgt voor meer interactie en ruimte voor persoonlijke benadering. Medewerkers konden tijdens de sessie hun ervaring en zorgen delen en werken aan hun eigen plan dat zij na afloop deelden met hun leidinggevende. De leidinggevenden hebben het programma ook gevolgd in een andere groep.
Wat ik heb geleerd kon ik direct in de praktijk gebruiken. Je krijgt inzicht in de knoppen waar je aan kunt draaien om stress te verminderen en/of te voorkomen. En je ontdekt hoe collega’s werkdruk ervaren en dat je daar niet alleen in bent. De opdrachten gaven houvast om hierover in gesprek te gaan met elkaar.
Behoefte ondersteunend leiderschap
Fase 2
Is gericht op de resultaten en kennis uit fase 1 te borgen en continueren in de dagelijkse samenwerking.
Hiervoor hebben we het 6 maanden trainingsprogramma Professioneel Leiderschap ingezet. Het voltallige team van teamleads en directie volgden samen het programma. In dit programma staat behoefte ondersteunend leiderschap centraal. In het Resilience Programma hebben medewerkers inzicht gekregen in hun behoeften en geleerd hiernaar te handelen. Vanuit leiderschap vraagt dit om aanvullende skills om medewerkers te ondersteunen in deze behoeften. Daarnaast gaf het team aan een duidelijk aanvullend leerdoel te hebben op het gebied van gesprekstechnieken, feedback geven en storytelling. Deze onderwerpen hebben we in het programma extra aandacht gegeven.
In het Programma Professioneel Leiderschap leren leidinggevende hoe zij van wetenschappelijke theorie direct de vertaling kunnen maken naar de volgende werkdag. Elke maand volgden zij een module met nieuwe theorie en tools en reflecteerden zij uitgebreid op de afgelopen periode waarin zij de tools uit de vorige module zijn gaan inzetten.
Directe impact
Al gedurende het programma merkte zij direct een positieve impact op de maandelijkse management support metingen. De eNPS en de leiderschaps beoordeling van de leidinggevenden kregen een hogere score.
Continuiteit & onboarding
Fase 3 en 4
Het steunen van basisbehoeften is de nieuwe norm geworden voor Therapieland, wat in alle processen van de organisatie inmiddels is doorgevoerd. Van 1 op 1 gesprekken, teamoverleg tot het ontwikkelen van jaarplannen en onderliggende projecten.
Nieuwe medewerkers
Inspelend op de doorstroom van medewerkers en voor het behoudt van kennis zijn beide programma’s (het Resilience Programma en Professioneel Leiderschap) opgenomen als vast onderdeel van het onboarding proces van nieuwe medewerkers en teamleads. Positieve bijkomstigheid hiervan is dat wanneer nieuwe medewerkers de training zij kennis en theorie ook weer levend maken bij de rest van de collega’s die eerder de programma’s hebben gevolgd.
Up-to-date houden van kennis
Naast onboarding hebben we de continuïteit ook geborgd in:
- voortgangsgesprekken met management o.b.v. medewerkersdata en
- verzorgen we opfrissessies voor leidinggevende, waarin de gemaakte leiderschapsdoelen geëvalueerd en aangescherpt worden.
- En heeft iedere leidinggevende minimaal 1x per kwartaal een reflectiegesprek met een van de trainers van Moralys.
Resultaten
Therapieland monitort maandelijks o.a. de eNPS en de Management Support resultaten. Sinds de uitrol van de L&D is er een duidelijk stijgende trend te zien in leiderschapsbeoordeling van het management. Inmiddels is ook standaard meten van de psychologische basisbehoefte toegevoegd aan de medewerkersmetingen (deze meting vind 2x per jaar plaats).
Medewerkers geven aan dat zij zich meer gehoord en gezien voelen en geven een hogere waardering aan de relatie met hun leidinggevende. Vanuit de exitgesprekken kwam duidelijk naar voren dat de bedrijfscultuur en de menselijke benadering als heel positief ervaren wordt en iets is dat mensen zullen gaan missen nu ze de organisatie gaan verlaten.

We zijn veel bewuster bezig hoe je met je team om moet gaan, waar we eerst veel intuïtiever werkte, zijn we nu volgens specifieke methodes bezig om de impact te vergroten.
We zien in onze metingen dat het managementsupport ontzettend aan het groeien is. Het hele bedrijf plukt de vruchten van het programma!
Team Therapieland
De opdracht werd verstrekt en aangestuurd door: Jarno Meijer, directeur en Anouk Eijsberg-Brands, operationeel directeur.
Team Moralys
Dit project is verzorgd door Tim Salomons, Linda Overkleeft en Robin Veldhuizen.


